Home / Blog / Interpelare adresată ministrului muncii: Finanțarea căminelor pentru persoane vârstnice

Interpelare adresată ministrului muncii: Finanțarea căminelor pentru persoane vârstnice

Senat nov 2013 016GRUPUL PARLAMENTAR PSD

INTERPELARE

 Adresată:  Doamnei CLAUDIA-ANA COSTEA

Ministrul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vâstnice

De către doamna senator: Doina Elena Federovici        

Circumscripţia electorală: numărul 7

Colegiul electoral: numărul 1, judeţul Botoşani                      

Grupul parlamentar: PSD

Şedinţa Senatului din data de: 15.02.2016

 

OBIECTUL INTERPELĂRII: Finanțarea căminelor pentru persoane vârstnice

 

 

                                Stimate doamnă  ministru,

 

În anul 2011, prin Hotărârea de Guvern nr. 212, a fost aprobat programul național “Dezvoltarea rețelei naționale de cămine pentru persoane vârstnice” iar Ordinul nr. 1470/2011 al Ministerului Muncii, Familiei și Protecției Sociale a aprobat lista cuprinzând solicitanții, căminele pentru care se aprobă finanțarea, 19 la număr în întreaga țară, valoarea finanțării și perioada acordării acesteia.

Prin Hotărârea Guvernului nr. 1027/2013 privind modificarea și completarea Hotărârii Guvernului  nr. 212/2011 pentru aprobarea Programului de interes național “Dezvoltarea rețelei naționale de cămine pentru persoane vârstnice”, perioada de implementare a programului a fost modificată pentru o perioadă de 55 de luni, respectiv până la data de 31 octombrie 2015.

Conform Legii nr. 17/2000, fiind instituții cu personalitate juridică, organizate și finanțate conform dispozițiilor prezentei legi, căminele sunt acreditate ca furnizori de servicii sociale.

Analizele economico-financiare efectuate arată că, fără susținere de la bugetul de stat și de la comunitatea locală, căminele nu pot funcționa numai din veniturile încasate de la beneficiari.

Conform Hotărârii nr. 1021/2000 pentru aprobarea normelor metodologice privind stabilirea costului mediu lunar de întreținere în câminele pentru persoanele vârstnice, se stipulează că nu se pot încasa mai mult de 60% din veniturile personale lunare, diferența de plată trecând în sarcina aparținătorilor.

Luând în calcul statistica de la nivel național, peste 60% dintre beneficiarii căminelor nu sunt susținuți de familie, în consecință nu se poate discuta despre majorarea contribuției beneficiarilor. Discutăm despre cazuri sociale extreme, fără susținători legali, bătrânii fiind aduși de către asistenții sociali de la primăriile de care aparțin, în aceste condiții unitățlle neavând de la cine acoperi costul lunar de întreținere necesar acoperii cheltuielilor de funcționare.

Acest Program s-a derulat initial  pe o perioada de 33 de luni si anume:  01 aprilie 2011 – 31 decembrie 2013, ulterior conform Ordinului 98/2014, a fost prelungita durata contractelor de finantare de la 33 de luni la 55 de luni, respectiv pana in luna octombrie 2015.

Ministerul Muncii a propus prelungirea acestui program pentru o perioada de 24 de luni, propunerea a fost inaintata Guvernului, dar aceasta a fost remisă neavizată atât de Ministerul Finanțelor Publice, cât și de Ministerul Justiției.

În aceste condiții, Guvernul Romaniei a alocat prin HG nr 995/2015 din Fondul de rezerva sume care au acoperit cheltuielile de functionare a celor 19 cămine pe ultimele doua luni ale anului 2015.

Avand in vedere capacitatea limitata a autoritatilor administratiei publice locale de a asigura resursele financiare necesare asigurarii functionarii caminelor, in situatia in care bugetele consiliilor locale nu sunt sustinute cu transferuri cu aceasta destinatie, din sume defalcate din taxa pe valoarea adaugata de la bugetul de stat, asa cum se intampla in cazul centrelor rezidentiale pentru persoanele cu dizabilitati si cele pentru copii, administrate de consiliile judetene (conform prevederilor Legii privind finantele publice locale nr. 273/2006, cu modificarile si completarile ulterioare), faptul ca in luna octombrie 2015 s-a incheiat durata de executie a proiectului prevazuta in contractele de finantare respective, consider ca  analizarea de catre minister si guvern a  posibilitatii continuarii functionarii celor 19 camine pentru persoane varstnice, in care isi traiesc ultima parte a vietii aproximativ 1000 de persoane aflate la varsta a treia, este oportuna si prioritara.

Mentionez  faptul ca in  aceste camine sunt cazati asistati care  au un venit lunar  din pensii de agricultori si de stat, cuprinse intre 400 si  800 lei, oameni care au lucrat  si  au contribuit  la bugetul statului si care  acum, la batranete, cand unii dintre ei s-au impacat cu gandul  ca traiesc in camine de batrani, exista posibilitatea sa se trezeasca pe drumuri  din pricina lipsei finantarii.

Am rugamintea sa va ganditi la segmentul acesta de populatie, care, odata  cu inchiderea caminelor, nu ar avea unde sa se duca,  deoarece in caminele  private costurile sunt mult mai mari ,iar varstnicii cu pensii mici nu au cum sa-si permita plata contributiei.

Numarul de cereri de institutionalizare creste de la an la an, populatia  are nevoie de aceste  camine si de mai mult personal de ingrijire.

Din analizele economico – financiare efectuate de catre personalul caminelor si personalul administratiilor publice locale din tara, care au accesat programul de finantare, a reiesit ca perspectiva functionarii caminelor pentru persoane varstnice, dupa expirarea perioadei contractuale  este zero,  fara o finantare de la bugetul de stat. Analizand  bugetele institutiilor implicate, a reiesit ca unitatile administrative- teritoriale pot sustine in medie doar circa 2 – 3 luni pe an functionarea caminelor, fara a mai face vreo alta cheltuiala specifica administratiei locale.

Nu in ultimul rand, beneficiarii  acestor camine   nu vor putea fi preluati de catre directiile  judetene de asistenta sociala,  datorita aglomerarii centrelor si caminelor pe care le administreaza, acestea, avand depasite cu circa 5 – 10 %,  capacitatile acreditate.

Segmentul de asistenta sociala pentru persoanele varstnice este deficitar la nivelul intregii tari si avand in vedere procentul mare al populatiei imbatranite, este de importanta vitala cresterea numarului de locuri si de unitati in domeniu, precum si finantarea corespunzatoare pentru acoperirea cheltuielilor, stiind ca majoritatea pensionarilor au venituri mici.

Consider ca incetarea functionarii caminelor pentru persoane varstnice din lipsa finantarii, ar avea un impact social negativ mai mare decat cel al desfiintarii spitalelor,  deoarece daca in cazul spitalelor pacientii aveau posibilitatea de a se adresa unei alte unitati sanitare, in cazul caminelor beneficiarii nu au aceasta posibilitate.

De aceea, vă solicit, doamnă ministru, dezvoltarea unui nou program de interes național destinat sustinerii functionarii caminelor pentru persoane varstnice infiintate prin reorganizarea unor unitati sanitare.

In acelasi timp va rog sa-mi permiteti sa-mi exprim indignarea fata de proiectul de Hotarare de Guvern aflat in dezbatere publica. Scopul programului ar trebui sa fie unul de interes național care vizeaza „creșterea calității vieții persoanelor vârstnice” și consider că finantarea caminelor cu un procent de numai 30% din standardul de cost la nivel național nu este suficient pentru funcționarea in conditiile care sa permita realizarea scopului propus si anume ,,Creșterea calității vieții persoanelor vârstnice din căminele pentru persoane vârstnice”

Din studierea Notei de Fundamentare emisă de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice rezultă următoarele: ”chiar în situațiile în care persoana vârstnică plătește în întregime contribuția stabilită de consiliul local, cheltuielile de funcționare până la nivelul standardului de cost rămân neacoperite”, cu atât mai gravă este situația întregii rețele de cămine care nu poate încasa nici măcar echivalentul costului mediu lunar.

Consider că perioada de derulare a programului, propusa pana la data de 30.11.2016, este foarte scurtă având în vedere că proiectul de Hotărâre rămâne în dezbatere publica până la data de 19.02.2016, urmând ca după aprobare și publicare să se prelungească termenul cu încă 30 de zile pentru elaborarea metodologiei de evaluare, de selectare și de finanțare a cererilor, propunem elaborarea unui program pentru perioada nedeterminată, lucru care ar permite o organizare mult mai eficientă a caminelor și ar asigura o predictibilitate a cadrului legal de functionare.

Am rugămintea să trataţi cu maximă seriozitate aceste propuneri, dar mai ales să analizaţi situaţia dramatică în care se află cele aproximativ 1000 de persoane asistate la nivel naţional şi să dispuneţi cele mai bune soluţii ca situaţiile de incertitudine în care se află căminele pentru persoane vărstnice din toată ţara, din 2011 şi până în prezent, să nu se mai repete.

Solicit răspuns scris.

Vă mulțumesc.

 

Cu deosebită consideraţie,

 

Senator,

Doina Elena Federovici

Check Also

Micii ”parlamentari” de Hilișeu Horia în vizită la Senat

Pentru 31 de copii de la școlile nr 1 și nr 2 Hilișeu Horia și …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *